
Какъв е главният акцент в изложбата – преди всичко европееца да бъде запознат с цивилизацията Моче, която разкрива поразително реалистични секс и жертвени сцени митично съчетани под формата на предмети за бита от времето на пред колумбийския период.
Тези глинени съдове показват, че религията Моче има пряка връзка между душа, власт, сексуалност и смърт. Този „свещен иконопис” е безценен с това, че ни дава да разберем срещата между изкуството, половия акт и религията.
Какво е характерно за Моче – преди всичко, че изкуството е изразено в жертвоготовни сцени, умело съчетани със секс, различни пози, предмети и наличието на животни /или антропоморфни символи/.
За да бъдат създадени и преди всичко съхранени за поколения напред занаятчиите изобретяващи изкуството Моче са били длъжни да спазят задължителното правило: да бъдат участници в подобни ритуали, за да могат да изразят чрез силата на чувствата и типичната южноамериканска иконография смелостта и силата на своите убеждения.
Тази част от Колумбовата цивилизация е също така съвременник на културата Наска. Повечето от фигурите са намерени около южния бряг на Анди-те, почти на същото ниво като империята на Инки, създадена преди много векове назад във времето. Редица археолози работят в тази част на света, за да съхранят и запазят тези безценни следи от културата на Южна Америка.
Друг значим обект в който са намерени по-голяма част от подобни предмети на изкуството Моче е в гроба на "Властелинът на Сипан" открит през 1987г., който представлява една огромна пирамидална форма с множество церемониални под места. Знания и информация за тази цивилизация идват от стенописите по гробниците в района, както и ексхумирани гробници в които са открити много предмети, стенописи и прибори от ежедневието на индианците.
Следи от културата Моче се намират навсякъде в подножието на планината Анди, учените все още определят това място като един космологичен комплекс, където се срещат следи от много култури, може би и от други планети, една дуалистична теория, която Вселената и явленията съхраняват в тайна.
Що се отнася до Моче обществото, представена в иконографията то се състои от четири различни групи от хора: дневна (човешки и домашни любимци), мъртвите, животински духове на предците, и божества.
Всички тези неща са включени в репродуктивния цикъл за генериране и превключване на едната половина към друга, т.е., като част от големи колективни ритуали, където жертвите са погребвани ритуално с отдаване на почит и тези, които са били захвърлени в общо място /особено затворници и пленници от войни/.
Моче образите се появяват в много жертвени действия това е безспорен факт, но основната им същност е изразяването на секс между хора и в частност на животни!
Интересна сексуална образност в изкуство, което отразява комплекс идеология, свързани с организацията на космоса преди всичко въз основа на две основни прояви на сексуалността:
един с участието на размножителен сексуални действия, обикновено между жена и мъж. Другата за възпроизвеждане ориентирани репродуктивни връзки между животни или между бог и една жена.
Въпреки сарказмът при направата на някои по-похотливи фигури, няма нищо еротично в този начин с художествено пресъздаване на сексуалността. За всички е ясно, че това е нормален репродуктивен процес, който правят в действителност не само хората, но и животните. При създаване на фигурите основното им предназначение е да съхранят и покажат колебанието между два свята – смърт и живот. При създаването на керамичните фигури често майсторите са изразявали потребността им от запазване на това, което се е случило в интимния им живот. Имайки предвид, липсата на фотография и изобразително изкуство.
Нещо повече, керамиките на Моче, са били задължителни при погребалните церемонии, за да може пътят на мъртвеца към другия свят да бъде приятен, както удоволствието от това да живееш, да правиш секс и да умреш.




Няма коментари:
Публикуване на коментар